Rallysystemen

In klassieker rally's worden veel verschillende systemen gebruikt zowel voor routebeschrijvingen als kaartlees systemen. Hieronder vindt u een beknopte beschrijving van de veel gebruikte navigatie systemen. Wilt u meer informatie? Laat het ons weten...

Bol-pijl | Rally navigatie systeem

Bol - Pijl

Het bol-pijl systeem of bolletje-pijltje wordt ook wel het tulp-systeem of “Tulip-system” genoemd omdat dit systeem voor het eerste gebruikt werd in de internationale Tulpen-Rallye van 1950.

Bij het bol-pijl system krijgt u schetsen van wegsituaties waarbij u het bolletje bent en in de richting van de pijl dient te rijden. De schets geeft hierbij de situatie aan waarop u deze opdracht moet uitvoeren, bijvoorbeeld op een splitsing, kruispunt, weg naar links of rechts.

De situatieschetsen kunnen van zeer nauwkeurig tot gestileerd worden getekend. Bij de bol-pijl situaties kunnen wel of geen tussenafstanden staan vermeld.

Punten op de kaart | Rally navigatie systeem

Punten op de kaart

Bij dit systeem zijn punten op een kaart ingetekend. In de veel gevallen is een punt voorzien van een cirkel, dit is alleen om het punt beter zichtbaar te maken. De punten op de kaart dienen in de aangegeven volgorde te worden aangedaan, De uitzetter geeft dan aan hoe u de route tussen de punten moet construeren.

U moet het punt aandoen of zo dicht mogelijk benaderen. Het kan zijn dat het punt naast de weg op de kaart staat ingetekend, dit is geen toeval of slecht intekenen van de uitzetter. Dit kan betekenen dat het punt op een weggedeelte ligt dat niet op de kaart staat. Mag u deze weg (in de werkelijke situatie) mag gebruiken in uw route constructie ??

Ingetekende lijn / blinde lijn | Rally navigatie systeem

Ingetekende lijn / blinde lijn

Bij dit systeem is een lijn op de kaartingetekend, dit is de route die door de uitzetter is bedacht.

Er wordt geacht dat er zich een weg onder de getekende lijn bevindt. Als dit niet het geval blijkt te zijn moet een zo kort mogelijk van de ingetekende lijn afwijken waarbij ook een zo kort mogelijk stuk van de ingetekende lijn wordt gemist. De prioriteit is om zoveel mogelijk van de ingetekende lijn. Tegen de richting in rijden en keren is hierbij niet toegestaan. Kruisen van een lijn mag normaalgesproken wel.

Een variant op dit systeem is de blinde lijn, de kaart is bij dit systeem weggelaten.

Pijlen op de kaart | Rally navigatie systeem

Pijlen op de kaart

Bij dit systeem zijn pijlen op een kaart ingetekend. De pijlen op de kaart dienen in de aangegeven volgorde te worden aangedaan. De uitzetter geeft aan hoe u de route tussen de ingetekende pijlen of lijnen moet construeren.

U moet de ingetekende pijl in zijn geheel in de route constructie opnemen. De pijl moet vanaf de voet naar de pijl punt worden bereden.

Er wordt geacht dat er zich een weg onder de getekende pijl bevind. Als dit niet het geval blijkt te zijn moet een omrijd route worden gevonden. Kijk in het reglement welke voorwaarden hieraan worden gesteld. Het is wel van belang dat er een zo kort mogelijk stuk van de ingetekende pijl wordt gemist. De prioriteit is om zoveel mogelijk van de ingetekende pijl in de juiste richting te berijden. Tegen de richting in rijden en keren op de pijl tijdens omrijd route is hierbij vaak niet toegestaan. 

Visgraat / striprit | Rally navigatie systeem

Visgraat

Visgraat, ook wel striprit genoemd. De visgraat is een rechte lijn met (zij)streepjes links en rechts en deze dient u van beneden naar boven te lezen en te rijden. Ieder (zij)streepje betekent dat u één weg moet laten liggen.

Zo betekent een rechter (zij)streepje dat u één weg rechts moet laten liggen.
Dit kan zijn:
1 - een rechter zijweg waar u dan rechtdoor rijdt
2 - een weg recht voor u (rechtdoor) waarvoor u links gaat
3  - een einde weg-situatie waar u de rechter weg laat liggen en dus links gaat.

Dit wordt beschouwd als één van de meer ingewikkelde systemen. Het belangrijkste is dat u elke situatie rustiig beoordeeld en niet te gehaast rijdt. Haasten is zinloos en heeft altijd als resultaat dat u fout rijdt. Uit onze ervaring duurt fout rijden  altijd langer dan rustig en foutloos.

T-systeem | Rally navigatie systeem

T-Systeem

Bij dit systeem zijn “T’s” op een kaart ingetekend. De T’s op de kaart dienen in de aangegeven volgorde te worden aangedaan, dit is over het algemeen op nummer of alfabetische volgorde. De uitzetter geeft het reglement aan hoe u de route tussen de punten moet construeren.

Voor het correct berijden van een T moeten het volgende in acht worden genomen; de T's dienen in hun geheel bereden te worden, waarbij de balk (bovenzijde) van de T evenwel nooit ononderbroken bereden mag worden.

Dit zegt eigenlijk dat er altijd twee keer over de T moet worden gereden om zowel de "linker" helft en de "rechter" helft van de T te berijden, de bovenbalk mag immers niet in één keer worden bereden.

Welke kant we eerst doen hangt af van de gehele route opdracht die we moeten uitvoeren.

 

Relaxed navigeren bij het toeren of klassiek rally rijden

Relaxed navigeren bij het toeren of klassiek rally rijden