Tips voor de winterstalling
Het is belangrijk om een goede voorbereiding te treffen als u uw klassieker voor langere tijd niet gebruikt, zoals tijdens de winterstalling. Hieronder vindt u een stappenplan met de voorbereidingen die u kunt treffen om het volgende seizoen meteen te kunnen starten.
Voorbereiden op de laatste rit
Tank de laatste ritten zoveel mogelijk een brandstof zonder ethanol toevoeging, bijvoorbeeld Super Plus (98 octaan), tank in ieder geval benzine met een zo laag mogelijk ethanol-gehalte. Het ethanol tast onderdelen van uw brandstof systeem aan en vlotternaalden in uw carburateur(s) en klepjes in uw brandstofpomp kunnen vast gaan zitten door langere stilstand. Bij normaal gebruik spoelt het ethanol door en heeft het minder kans om vast te gaan zitten.
De onderhoudsbeurt
Het is raadzaam om eenmaal per jaar de motorolie te verversen. Doe dit voordat de auto in de stalling gaat. Motorolie neemt gedurende het seizoen vuil, metaaldeeltje en vocht op dit tijdens het stilstaan de motor kunnen beschadigen. Vooral het vocht kan oxidatie in de motor veroorzaken, door de olie te verversen voor de stalling wordt dit voorkomen. Vervang uiteraard ook gelijk het olie filter.
Versnellingsbak olie en cardanas olie is moeilijker te controleren, maar het is raadzaam om deze toch ook vaker te verversen dan gebruikelijk, bijvoorbeeld elke 3 jaar.
Controleer (of laat dit controleren) de kwaliteit van de koelvloeistof. Meet het vriespunt van de antivries. Je wilt immers niet dat het motorblok kapot vriest tijdens de stalling. Ververs eventueel de koelvloeistof, let op dat er een vloeistof wordt gebruikt, dit geen (aluminium) delen in de motor aantast. Koelvloeistof met code G12 zijn speciaal voor aluminium motoren geschikt. Deze is roze van kleur. Meng nooit verschillende kleuren koelvloeistof zoals bijvoorbeeld met blauwe of groene koelvloeistof. Ververs de koelvloeistof elke 3 jaar. Controleer alle koelwaterslangen op droogte scheuren.
Controleer (of laat dit controleren) de kwaliteit, remolie neemt vocht op. Hoe meer vocht in de remolie zit, hoe slechter het werkt, voorkom dit probleem. Ververs hoe dan ook elke twee jaar de remolie. Controleer dan ook de remslangen op droogte scheuren.
Controleer en reinig/vervang het benzinefilter. Bij een filter met waterafscheider moet je controleren of er water in het filter zit. Als er water in zit moet je ook de benzine tank controleren op water, dit betekent dat de tank eventueel moet worden afgetapt. Water komt meestal in de tank door een “slechte” benzinepomp. Het kan zijn dat een opslag tank lek is en er water in is gekomen. Of dat de tank dop op de auto niet goed heeft afgesloten en dat er regenwater of water van het wassen in is gekomen. Hoe dan ook, het is nu het juiste moment om dit op te lossen.
Vergeet niet om alle smeernippels door te smeren. Sommige stuurhuizen hebben geen smeernippel, maar moeten met olie worden bijgevuld.
Bij de meeste oudere auto’s moet er een druppeltje olie in de verdeler van de ontsteking en soms ook in het achterste (glij)lager van de (Lucas) dynamo.
Controleer de dikte van de remvoering van de trommelremmen, haal hiervoor de trommels van de auto af. Maak gelijk de rem schoon (gebruik een stofkapje, oud remvoering bevat vaak asbest!) Als de voering niet meer een jaar mee kan vervang deze. Dit hangt af van de hoeveelheid gemiddeld gereden kilometers per jaar. Plaats de trommel terug en stel de remmen.
Bij schijfremmen de dikte van zowel de blokken als de schijven controleren. Kijk ook voorzichtig of de zuiger(s) in de klauwen nog bewegen. De schijven kunnen grote roest vlekken/randen vertonen wat de remwerking verslechterd, vervang deze! Vervang altijd de remblokken als de schuiven vervangen worden.
Controleer de profieldiepte van de banden, vergeet hierbij het reservewiel niet. Minimum wettelijke profieldiepte is 1,6mm. Nieuwe banden hebben meestal een profiel diepte van zo’n 8mm.
Controleer of de benzineslangen nog goed van kwaliteit zijn, geen scheuren of beschadigingen.
Controleer de contactpunten en bougies. Vervang deze indien nodig.
Wij bieden u een handig onderhoudsboekje waarin u de onderhoudsbeurten kunnen worden geregistreerd, wel zo handig. Kijk hier voor meer informatie.
Schoonmaken en poetsen
Was de auto voor de laatste rit nog een keer gronding. Als je vogelpoep en boomhars op je auto laat zitten dan zal dit in de verf bijten, dus je kunt de auto het beste schoonmaken voordat je deze in de winterstalling zet. Vergeet bij deze wasbeurt de wielkasten en chassis niet. Er kan zich hier veel modder, zand of ander vuil ophopen spoel deze met een slang goed door. Gebruik geen hogedruk reiniger omdat we dan water in stuurkogel hoezen of andere delen spuiten waardoor deze juist gaan roesten.
Zet de auto gelijk goed in de was. Dit voorkomt dat er vuil aan de lak hecht tijdens de stalling. Dit voorkomt dat er vocht wordt aangetrokken door het vuil en roest veroorzaakt.
Maak ook het interieur schoon en verwijder alle rotzooi dat in de auto ligt. Hiermee voorkom je eventuele nare geurtjes. Leren bekleding heeft speciale aandacht nodig. Maak dit schoon met een licht vochtige doek met wat groene zeep. Met een schone vochtige doek goed de resten wegwrijven. Wrijf nu het leer in met conditioner zoals bijvoorbeeld Connolly Hide Care.
Laatste korte rit
Om eventueel vocht van het wassen of dergelijke te verwijderen is het goed om de auto nog een keer goed warm te rijden. Dit zorgt ook dat er geen condens meer in de uitlaat zit. Tank de auto nog een keer vol, een volle tank voorkomt dat de binnenkant van de tank gaat roesten
Nu we toch bij het tankstation zijn pomp ook de banden op tot ongeveer 1 bar boven de normale spanning. Dit helpt platte kanten van het stil staan voorkomen.
Zet de auto na de rit direct binnen.
Definitief in de winterstalling zetten
Nu de auto definitief in de stalling wordt gezet moeten we nog een paar dingen doen namelijk:
Zet de auto in de versnelling (automaat in “P”) en NIET op de handrem.
Doe uw cabriolet dak dicht! Dit voorkomt krimpen en zo blijft het dak beter in model wat de levensduur verlengt.
Accu pool los halen. Accu eventueel op een onderhoudslader aansluiten
Ramen op een kier zetten als de opslagruimte echt droog is. In een niet geheel droge ruimte, doe de ramen dicht en zet een vochtvreter in de auto. Zet de vochtvreter in een emmer of bak omdat de vloeistof de bekleding kan aantasten.
Auto indien mogelijk op blokken zetten. Doe een blok/bok direct on de as of draagarm bij het wiel zodat de vering indrukt blijft. De wielen langere tijd in uitgeveerde toestand laten “hangen” is niet goed de wielophanging.
Smeer deurrubbers en kofferbakrubber in met Vaseline of siliconenvet zodat ze tijdens de winter flexibel blijven.
Dek de auto af met een ademende goed passende hoes als de opslagruimte echt droog is. Dit voorkomt dat er vuil en stof op de auto komt.
Tijdens de winterstalling
Als men toegang heeft tot de stalling is het raadzaam om af en toe een keer de rem en koppeling te bedienen, dit voorkomt dat de koppelingcilinders en remcilinders verdrogen en vast gaan zitten of erger nog, gaan lekken.
Als een vochtvreter in de auto is geplaatst controleer of deze niet vol is. Leeg eventueel het waterreservoir, de vloeistof kan de bekleding aantasten.
Controleer ook of alle auto en verzekeringspapieren nog in orde zijn, dit voorkomt onverwachte situaties als we in de lente weer weg willen. Denk hierbij aan de APK, verzekering en taxatierapport. Het taxatierapport moet meestal elke 3 jaar worden ververst volgens de polisvoorwaarden van de verzekering. Controleer dit!
Wij bieden u een handig onderhoudsboekje waarin deze gegevens kunnen worden geregistreerd, dat scheelt weer zoeken. Kijk hier voor meer informatie.
Na de winterstalling, voorbereiding op de eerste rit
Als het weer tijd is om de oldtimer weer uit de winterstalling te halen moeten nog een paar nakijken om weer rijklaar te zijn. We hebben gelukkig het meeste al gedaan toen we de auto in de winterstalling hebben gezet.
Indien je voor de winterstalling de motorolie nog niet hebt ververst, doe dit dan als nog. Doordat de auto langere tijd is gestald is er een vergrote kans dat er vocht in de oudere motorolie zit, dit vermindert de werking van de olie en kan motorschade veroorzaken. Ook als de auto in een droge ruimte staan is het aan te raden om de motorolie om maximaal om de twee jaar te verversen en/of volgens het voorgeschreven onderhoudsinterval van auto.
Accu opladen voor het aansluiten
Peil van koelvloeistof, remvloeistof, motorolie controleren en eventueel versnellingsbakolie peil (oudere versnellingsbakken hebben nog een peilstok) controleren
Koelwater-, benzine- en remslangen nog een keer controleren op droogte scheuren
Bandenspanning controleren en weer op normale spanning zetten meestal ergens tussen 1.8 en 2.2 bar. Vergeet de reserve band niet, pomp
deze 1 bar hoger op (2,8 - 3,2 bar).
Rem een keer intrappen om te voelen of dit nog soepel werkt en de druk nog goed is.
Start de motor zonder dat de ontsteking aan is, totdat er oliedruk in het systeem is. De olie zit immers allemaal onder in het carter. Bij mechanische benzinepomp zal er nu inmiddels ook weer benzine naar de carburateur zijn gepompt. Als het mogelijk is, kunt u de benzinepomp nog handmatig bedienen, totdat ook de benzinedruk aanwezig is.
Start nu de motor met de ontsteking aan. De auto moet spoedig starten (choke niet vergeten?). Als de motor loopt, laat deze dan kort draaien zodat alles weer in beweging komt.
Wij bieden u een handig onderhoudsboekje waarin het gedane onderhoud kunt bij houden, zodat dit later ook schriftelijk kan worden overleggen aan een taxateur of eventuele koper, dat scheelt weer zoeken. Kijk hier voor meer informatie.
Klaar voor een nieuw seizoen
Onderhoud uitgevoerd? Alle papieren op orde? Ja, dan zijn we weer klaar voor een nieuw seizoen.
Veel rijplezier!
Kijk ook naar ons Verbruiksregistratie boekje met de Rally Fuel Consumption Calculator voor het bijhouden van uw brandstofverbruik. Voor het algemeen bijhouden van gereden ritten, naar het Rittenregistratie boekje en voor uw persoonlijk gereden rally's, het Rally Paspoort.